مجله شماره 112
گفتگو با ایرن زازیانس: هیچوقت در زندگی ام از الگویی پیروی نكردم
ایرن زازیانس
نادر داودی: در یك افسانه قدیمی روایت شده است كه دختری زیبا به معشوقش پشت كرد و مورد نفرین واقع شد. دختر زیبا مثل یك گل در زیر بوتهها و كنار جوی ها كوچک شد و صورتش تا ابد از شرم كبود ماند، در عین اینكه عطر این گل همیشه باقی است. این توصیف بنفشه صحرایی است كه نزدیكی های عید در جنگل های مازندران می روید و ایرن زازیانس ترجیح می دهد خود را به آن تشبیه كند، یا به رنگ صورتی، مثل خونی كه رقیق شده است.
با غرور و اعتماد به نفس می گوید: هیچوقت از هیچ زنی در زندگی ام به عنوان یك الگو پیروی نكردم. آنقدر به خودم اعتقاد داشتم كه فرد دیگری را برای خود سرمشق نكنم، و اضافه می كند: آدم ها برای اینكه وارد تاریخ شوند، باید نام بزرگی داشته باشند. من نمی خواهم ادعا كنم كه آدم بزرگی بودهام، ولی یكی از زنان موفق سینمای ایران بودهام. آدم های بسیاری آمدند، چند صباحی ماندند و رفتند. من یك ربع قرن در حرفه خودم بالانشینی كردهام. لابد شایستگی هایی داشتم كه چنین شد. این موفقیتها تصادفی به دست نمی آیند. ممكن است سد محكمی در مقابل پیشرفت آدمی بسته شود. اما انسانهای مشتاق از پشت این سد، روزنهای پیدا می كنند تا به آدمهای موفق نگاه كنند.
می گوید: بازیگر با احساس، عواطف و فكر خود از نقش و كلمات یک شخصیت واقعی می سازد. من به علاوه زن دیگری كه در فیلمنامه توصیف شده است، به یک شخصیت دیگر تبدیل می شدم.
پدرش، الكساندر از اهالی غرب ارمنستان بود كه از كشتار دستهجمعی ارامنه توسط دولت عثمانی جان به سلامت برد. پس از ازدواج با مادرش، واریا كه از ساكنین شرق ارمنستان بود، به ایران مهاجرت و در مازندران اقامت می كنند. ایرن، فرزند چهارم خانوادهای بود كه سه فرزند قبلی خود را در سنین ابتدایی از داست داده بودند. او در بیستم مرداد سال 1306 در بابلسر به دنیا آمد. اولین تجربیات بازیگری اش به دوران تحصیل در مدرسه شاهدخت برمی گردد. در 16 سالگی با محمد عاصمی آشنا شد و به ازدواج او درآمد. آنها به تهران آمدند و این مصادف بود با خروج گروه نوشین از تئاتر فردوسی و تلاش آنها برای راهاندازی تئاتر سعدی.
ایرن جوان بعد از ظهرها به تئاتر فردوسی در خیابان لالهزار می رفت و تمرین گروه را كه زیر نظر آقای استپانیان انجام می شد، تماشا می کرد. به او اجازه داده بودند تا در جایگاه تماشاگران كنجی آرام و ساكت را برگزیند. اما او به انتظار حادثه نشسته و فرصت را كمین گرفته بود. می گوید: اگر امروز بود، جرات چنین كاری را پیدا نمی کردم. آن جسارت را باید به حساب جوانی ام نوشت. برخی از بزرگان آن روز گروه استپانیان كه نمایش كارمند شریف را تمرین می كردند، عبارت بودند از نسرین جعفرس، علی محزون، مهین دیهیم و هوشنگ سارنگ.
فرصت رسید و از قضاء او در زمان مناسب و مكان مناسب نشسته بود. مهین دیهیم به شدت مریض شد و مكان برای تجلی یک بازیگر جوان خالی گشت. اجرای گروه به خطر افتاده بود و تنها یك منجی حضور داشت.
وقتی نخستین تجربه اجرای صحنه را در پایان اولین پرده نمایش پشت سر گذاشت، آقای استپانیان او را در آغوش گرفت و گفت: لرتای دیگری متولد شد! بلافاصله با او قراردادی بستند كه به موجب آن برای 20 شب اجرا در هر ماه 600 تومان می گرفت.
از بازی روزگار، این منجی جوان بار دیگر در قالب یک حركت جمعی به كمک گروه تئاتر دیگری شتافت. وقتی جلوی فعالیت تئاتر سعدی توسط دولت وقت به بهانههای واهی گرفته شد، از جمله هنرمندانی بود كه در مجلس شورای ملی متحصن شدند و پس از 28 روز، كه سه روز آن به اعتصاب غذا گذشت، مجدداً پروانه فعالیت تئاتر سعدی را از دولت گرفتند.
طنز آمیز است كه فعالیتهای ایرن در تئاتر و سینما دو بار و هر بار به دلیل وقوع نا آرامی های سیاسی در ایران متوقف شده است. یكی در پی به آتش كشیده شدن تئاتر سعدی در نا آرامی های دهه 30 و بار دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357.
اما ممكن است خیلیها ندانند كه ایرن تا سال 1362 اجازه بازی در فیلم و سریالها را داشت. به نحوی كه در دو فیلم خط قرمز اثر مسعود كیمیایی و جایزه، ساخته علیرضا داوودنژاد نیز بازی كرده است. فیلم هایی كه البته از سرنوشت اكران آنها اطلاعی در دست نیست. او حتی در سریال هزاردستان اثر معروف علی حاتمی نیز نقش آفرینی كرده است، اما تمام صحنههای مربوط به او از این سریال حذف شدهاند. در واقع ایرن در پی موجی كه منتهی به ممنوعیت كار بسیاری از هنرپیشگان شد، در سال 1362 و در روزگاری كه صدارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سید محمد خاتمی بود از سینما برای همیشه كنار گذاشته شد.
پس از انقلاب به مدت دو سال به آلمان رفت و مدت چهارده ماه نیز دوره تخصصی پوست و زیبایی را گذراند. تخصصی كه به او كمک می كند تا از طریق آن امرار معاش نماید. می گوید: دستهایم مثل دو قطعه زمین شدهاند كه در آن گندم می كارم و از آن نان می خورم. در بحبوحه جنگ ایران و عراق، كه برخی را به خروج از كشور مجبور می كرد، به كشورش بازگشت و هیچگاه نخواست تا دور از ایران زندگی كند.
می گوید: در كودكی شیفته داستان، ادبیات و تئاتر بودم. برای ورود به این عرصه جسارت به خرج دادم. آدم وقتی جوان است برای به دست آوردن چیزی كه آرزوی آن را دارد از خود شجاعتهای ویژهای بروز می دهد. اما تاكید می كند: من در زندگی عادی ام آنقدر جسور نبودم كه در مقابل دوربین سینما دیده شده است. بودند افرادی كه در مقابل دوربین احتیاط زیادی به خرج دادند، اما در زندگی واقعی بی پرده رفتار می كردند. ایرن می گوید: نمی توان در سینما نقش یک زن بدکاره را با نجابت ایفاء كرد. اسم این كار وفاداری به نقش نیست. اما جالب است كه در ایران، گاه تیره روزی های زنانی كه بازیگران سینما نقش آنها را بازی كردهاند، دامن هنرپیشگان را نیز گرفته است و حساب نقش به پای نقشآفرین نوشته شده است!
یكی از پر سر و صداترین فیلم های او محلل است. نصرتالله كریمی، كارگردان فیلم، از تمام بازیگرانی كه ممكن بود به نقش شمسی در فیلم هویت ببخشند، امتحان گرفت، اما كسی را در حد ایفای نقش پیدا نكرد. از طرفی او نمی خواست نقش این زن سنتی مذهبی را به یک بازیگر مسیحی بدهد. وقتی كریمی از همه نا امید شد و سراغ ایرن را گرفت، شرط كرد تا یک هفته تمام با خانواده سنتی و مذهبی ای كه در خیابان مولوی سكونت داشتند، زندگی كند تا آداب و روش زندگی آنها را بیاموزد. فیلم محلل در همین خانه فیلمبرداری شد و چنین است كه كارگردان تا امروز از انتخاب خود پشیمان نشده است. نصرتالله كریمی همان كسی است كه نخستین بار از سوی گروه نوشین مامور شد تا بازی ایرن در تئاتر فردوسی را زیر نظر بگیرد و در صورت تائید قدرت بازیگری اش، از او برای عضویت در گروه نوشین دعوت به عمل آورد و این در آن زمان یعنی یک حادثه بزرگ.
منتقدین وقت سینمای ایران از جمله هوشنگ حسامیان از بازی ایرن در فیلم محلل ستایش كردند و این فیلم به نقطه عطفی در زندگی حرفهای او مبدل شد تا آنجا كه نامزد دریافت جایزه سپاس نیز شد.
ایرن زازیانس
در فیلم قاصد بهشت و در سن 31 سالگی، او برای نخستین بار به عنوان یك زن ایرانی با لباس شنای دو تكه روی پرده سینما ظاهر شد و علاوه بر تماشاگران سینمای ایران در دهه سی حتی ساموئل خاچیكیان، كارگردان فیلم را نیز شوكه كرد. ظهور ستارههای خارجی زن با لباس شنای دو تكه بر پرده سینماهای آن روز تهران تجربه شده بود، ولی ستارههای ایرانی را با این هیئت ندیده بودند!
ایرن معتقد است: پایداری روابطی كه بر دوستی و سادگی بنیاد نهاده شده است، در نوع دیگر روابط نیست. زن منزلتی دارد كه می تواند با ساده زندگی كردن از آن محافظت كند. مایه تاسف است كه برخی از آدمها در مورد زنان هنرپیشه به نحوی قضاوت می كنند كه در مورد نقش آنها در فیلمها باید چنان قضاوت كرد.
در پاسخ به این پرسش كه روزگار چگونه رفتار می كند، می گوید: خوش نمی گذرد. تا حدی دچار افسردگی شدهام. مثل دیواری كه در حال فروپاشی است، اما برای نیفتادن ایستادگی می كند. دلتنگی ها و آزردگی ها هم هست. انسان به تدریج ارزش ها، امیدها و باورهایش را از دست می دهد. او پنج سال پیش به مدت دو سال با سرطان دست و پنجه نرم كرد و امروز كه از دام این بیماری مهلك رسته است ترجیح می دهد در مورد این تجربه تلخ صحبت نكند. می گوید: پول هیچگاه در زندگی من مهم نبود و گاه از این بابت تاسف می خورم. باید می اندیشیدم كه در همیشه بر یك پاشنه نمی چرخد و ادامه می دهد: دوست نداشتم پول و قدرت بر من غلبه كند یا كسی به صرف داشتن آن بر من احساس مالكیت كند.
اگر روزی دوباره به كار دعوت شود چطور؟ می گوید: دیگر به سینما باز نمیگردم، حتی اگر این سد شكسته شود. فاصله زیادی میان من و سینما به وجود آمده است و آهن گداخته وجودم سرد شده است. این آتش زیر خاكستر دیگر حرارتی ندارد. می دانم كه نقش مهمی به من پیشنهاد نخواهد شد و من نیز كسی نیستم كه برای هر خرده نقشی به سینما بازگردم.
ایرن به جز سینما و تئاتر در تلویزیون نیز یادگارهای با ارزشی از خود به جای گذاشته است. بازی در تخت ابونصر بر اساس نوشته صادق هدایت، سلطان صاحبقران به كارگردانی علی حاتمی و یک قسمت از مجموعه دوستت دارم، دوستت دارم از حمید میر مطهری. كارهای با ارزشی كه به هر یک از آنها می بالد و خاطره بازی در تخت ابونصر كه در ارك بم فیلمبرداری شده است او را به یاد آواری می اندازد كه در چشم بر هم زدنی بر سر آدم خراب می شود.
عکس روی جلد: مجتبی نظری
تكنوازیهای سنتور فرامرز پایور منتشر شد
فرامرز پایور
تكنوازیهای سنتور فرامرز پایور در قالب یك آلبوم موسیقی در بازار منتشر شد. این آلبوم كه توسط موسسه فرهنگی- هنری آوا خورشید منتشر شده 21 قطعه دارد.
در بخش اول كه در دستگاه چهارگاه است قطعاتی چون پیشدرآمد، چهارمضراب، كرشمه، زابل، چهار مضراب زابل و فرود، مخالف، مغلوب و نیمه مغلوب، منصوری و پیش درامد زنگوله وجود دارد.
در بخش دوم كه در دستگاه ماهور است، نیز قطعاتی با عنوانهایی چون ترانه، درآمد، چهارمضراب، گشایش و داد، شكسته و فرود، خوارزمی، خاوران، عراق و رنگ و در بخش آخر در دشتگاه اصفهان نیز قطعاتی چون درآمد و چهارمضراب به چشم میخورد. موسسه فرهنگی آوا خورشید شركت تولیدی مركز موسیقی بتهوون است كه با توجه به پیشینه این مركز و همچنین شركت آهنگ روز كه در گذشته این وظیفه را عهدهدار بوده در راستای تولید موسیقی استاندارد و بالا بردن سطح كیفی موسیقی تاسیس شده و تا كنون آثار گوناگونی را منتشر كرده است. منبع
شجریان در اروپا با گروه بزرگ به صحنه میرود
گروه شجریان
اجراهای محمدرضا شجریان در خارج از ایران عمدتا با گروههای كوچك و چند نفره صورت گرفته است، اما وی این بار میخواهد این سنت را شكسته و برای نخستین بار با یك گروه پر و پیمان به صحنه برود.
خبر اجرای بزرگ شجریان را مجید درخشانی، آهنگساز و سرپرست گروه شهناز اعلام كرد که در این تور كه در شهریورماه برگزار میشود استاد شجریان برای اولین بار با یك گروه بزرگ در اروپا به روی صحنه میرود. وی افزود: دعوت اولیه برای این كنسرتها از سوی فیلارمونیك كلن صورت گرفته كه به دنبال این دعوت در كلن، سوئد، پاریس و لندن كنسرت میدهیم.
این نوازنده تار در خصوص چگونگی این اجراها بیان داشت: در حال حاضر برنامه قطعی برای این تور را نهایی نكردهایم اما قطعا یك بخش اجرای كار قبلی گروه شهناز در تهران و یك بخش نیز اجرای قطعات جدید خواهد بود.
درخشانی در خاتمه خاطر نشان كرد: محمدرضا شجریان همه كنسرت هایش را در خارج از ایران با گروه كوچك برگزار كرده و این برای اولینبار است كه ایشان تصمیم گرفتند كه گروه كامل شهناز را برای این تور در كنار خود داشته باشند.
پیش از این یكی از اعضای گروه دستان از اجرای ویژه شجریان وا ین گروه بر اساس آهنگهایی با تنظیم محمد رضا درویشی در اوایل سال آینده در اروپا خبر داده بود،اما از قرار این طرح یا صورت اجرایی نگرفت و یا اینكه به تعویق افتاده است. منبع
علی نصیریان استاد خسته دلان شد
علی نصیریان
علی نصیریان هم به مجموعه خسته دلان پیوست تا پازل بازیگران این مجموعه كامل شود. علی نصیریان و آتنه فقیه نصیری هفته جاری با هدایت سیروس الوند در این مجموعه در اپیزود استاد به ایفای نقش خواهند پرداخت.
نصریان در این روایت جدید، رل مردی را بازی میكند كه از فرزندان و زندگی خود دل كنده است و در اوج نا امیدی با قطار خستهدلان به نقطهای نامعلوم سفر میكند. سریال خسته دلان برای گروه فیلم و سریال شبكه اول سیما تولید میشود و بخش اعظم داستان در قطاری كه در حركت است، میگذرد.هم اكنون قصههای حبیب، اسفندیار و راحله مراحل پایانی خود را طی میكنند.
محسن شایانفر، مجری طرح و تهیه كنندگی، جهانگیر میرشكاری صدا برداری، ایرج عاشوری تصویربرداری، محمدرضا قومی طراحی گریم، مجید میرفخرایی مدیریت هنری، مهدی بدرلو مدیریت تولید، محسن سلیمانی فاخر روابط عمومی و محمد هادی كریمی نویسندگی این مجموعه را بر اساس طرح اولیه سید سعید رحمانی عهدهدار هستند.
پیش از این، داوود رشیدی، امین تارخ، مسعود رایگان، كورش تهامی، آنا نعمتی، رامتین خداپناهی، پردیس افكاری و سعید پیردوست در این مجموعه حضور یافتهاند. منبع
مراسم بزرگداشت بابك بیات در جشنواره فیلم شهر برگزار شد
زنده یاد بابک بیات
مراسم بزرگداشت بابك بیات هنرمند فقید عرصه موسیقی روز جمعه شانزدهم اسفند ماه به همت جشنواره بین المللی فیلم شهر و در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این مراسم ابتدا بهروز افخمی به روی صحنه رفت و به ذكر خاطراتی در خصوص «بابك بیات» پرداخت.
افخمی گفت: من سعی كردم همكاری خود را با خانواده بابك بیات ادامه دهم و خوشحالم كه موسیقی فیلم جدیدم یعنی سن پترزبورگ را بامداد بیات میسازد. در ادامه این مراسم با حضور افخمی، فریدون شهبازیان، احد میكائیلزاده و مجید جوزانی لوح تقدیر سومین جشنواره بینالمللی فیلم شهر به خانواده بیات اهدا شد.
در ادامه این مراسم فیلم بن بست ساخته مصطفی شیری با موضوع زندگی بابك بیات به روی پرده رفت. فریدون شهبازیان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به خاطراتی از بابك بیات، افزود: آشنایی من با بیات از رادیو آغاز شد و بعد از آن با هم در اركستر جهان ثبتنام كردیم و همكاریمان ادامه یافت. منبع
مجموعه آثار ادیب خوانساری منتشر شد
ادیب خوانساری
آلبوم مجموعه آثار ادیب خوانساری (استاد صاحب سبک آواز ایران) شامل دو سی دی از سوی مؤسسه آوای هنر و اندیشه منتشر شد. در سی دی اول این آلبوم آوازهای ادیب خوانساری در بیات ترک، اصفهان، ماهور (شکسته، دلکش) شور و سه گاه همراه با تار موسی معروفی ، کرد بیات، چهارگاه، مخالف چهارگاه و نوا، همراه با ویولن حسین یاحقی، افشاری و نوا همراه با نی مهدی نوایی و بیات اصفهان همراه با تار عبدالحسین برازنده اجرا شده است.
در سی دی دوم آوازهای استاد در مایه دشتی و دستگاه همایون با پیانوی مرتضی محجوبی، شور با ویولن رضا محجوبی، سه گاه و شور همراه با ارکستر طاطایی، دشتی و رهاوندی با تار عبدالحسین شهنازی، ابوعطا با سنتور قباد ظفر و شلیل با ارکستر انجمن موسیقی ملی همراهی شده است.
این مجموعه آثار مربوط به سه دوره از فعالیت های هنری استاد ادیب خوانساری است؛ دوره اول بخشی از آثار ضبط شده بر روی صفحات سنگی 78 دور است که طی سالهای 1306 تا 1317 توسط کمپانی های بایدافن و هیزمستر زویس ضبط شده و استادانی چون مهدی نوایی، موسی معروفی، عبدالحسین شهنازی، قوام، عبدالحسین برازنده، سلیمان خان نی داوود، رضا و مرتضی محجوبی و حسین یاحقی، ادیب را همراهی کرده اند.
آثار دوره دوم طی سالهای 1320 تا 1329 روی صفحه ضبط شده که برخی از آنها شامل آثاری با ارکستر انجمن ملی است. آثار دوره سوم که مربوط به سال های 1330 به بعد است عمدتا مربوط به ضبط های خانگی بوده و بر روی ریل ضبط شده است و استادانی چون عبدالحسن صبا، احمد عبادی، اصغر بهاری، حسین کسایی، جلیل شهناز، قباد ظفر، مشیر معظم افشار، ارسلان درگانی، پرویز یاحقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، لطف الله مجد، رضا برازنده، فرامرز پایور، ابراهیم سرخوش، میثاقیان و حسین تهرانی، ادیب خوانساری را همراهی کرده اند. پخش و توزیع دو آلبوم منتشر شده را موسسه فرهنگی آوای باربد بر عهده دارد. منبع
اهالی هنر یاد هنرمندان درگذشته را گرامی میدارند
اهالی هنر در پایان سال جاری و در آستانه سال نو با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی میدارند.
روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت ارشاد اعلام کرد طبق سنت حسنه ایرانی در گرامیداشت یاد درگذشتگان در پایان سال، اهالی فرهنگ و هنر مانند سالهای گذشته در آستانه سال نو در قطعه هنرمندان یاد هنرمندانی را که از دنیا رفتهاند، گرامی میدارند.
این مراسم از سوی معاونت امور هنری وزارت ارشاد با همکاری خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه هنرمندان برگزار میشود و هنرمندان سهشنبه 27 اسفندماه ساعت 10 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان حرکت میکنند. در سال 87 تعدادی از هنرمندان رشتههای مختلف از جمله خسرو شکیبایی، احمد آقالو، مهری مهرنیا، بهروز موسوی امین، جواد خدادادی، عباس کاتوزیان، احمد خلیلی و عزیزان دیگر از میان ما رفتند. منبع
رونمایی سالنامه جاودانه های ایران
سالنامه جاودانه های ایران
سالنامه جاودانه های ایران نتیجه نزدیک به دو سال تحقیق و پیگیری پیرامون تاریخ میلاد شخصیت های برجسته علمی فرهنگی و هنری ایران زمین هست. نام شخصیت هایی شاخص از ایران قدیم در کنار بزرگان امروز ایران زینت بخش این مجموعه هست که تنوع این رشته های مختلف علمی هنری را به بیش از هفتاد حوزه می رساند. برای مثال نام بزرگانی از دنیای فیزیک ـ زیست شناسی ـ باستان شناسی ـ خوشنویسی ـ ادبیات داستانی ـ نقاشی ـ فیلمسازی ... تا اساتید فراموش شده صنایع دستی که هنر ایرانی را در جهان بلند آوازه کرده اند همه در این سالنامه گردآوری شده است. البته هدف این نبوده که از هر رشته ای الزاما نام بزرگی برده شود بلکه هدف این بوده که نام بزرگی از رشته های مختلف از قلم نیافتد که با این رویکرد هست که در بعضی از زمینه ها نام چندین نفر ذکر شده است.
شرح طرح جلد: طرح جلد بر اساس داشته های فرهنگی ایران طراحی شده است. تصوریری از تخت جمشید که محلی با شکوه برای گرامی داشتن نوروز باستانی بوده و از طرفی نشانگر تمدن و فرهنگ ایران زمین هست که در کنار گارد جاویدان استفاده شده که همخوانی با نام و هدف سالنامه دارد.
همچنین تصویری از بنای تاریخی سی و سه پل اصفهان که در دوره صفویه بنیان گذاشته شده است که در این دوران نیز ایران شکوه و بزرگی خاصی پیدا کرده بود. کلمه جاودانه های ایران نیز که از دل این فرهنگ بیرون آمده و مایه سرافرازی ایرانیان گشته اند به عنوان نتیجه این تمدن با ارزش جهانی در بین این بناها جای گرفته اند.
مراکز تهیه سالنامه جاودانه های ایران
کتابفروشی فردوسی: پل تجریش ابتدای خیابان آیت الله ملکی (سعدآباد) جنب مسجد گیاهی. تلفن ۲۲۷۱۰۶۴۳
کتابفروشی دارینوش: خیابان دکتر شریعتی پایین تر از سینما فرهنگ. تلفن ۲۲۰۰۶۰۰ و ۲۲۰۰۴۰۰
نشر چشمه: بلوار کریمخان زند نبش خیابان میرزای شیرازی شماره ۱۶۱ ـ تلفن ۸۸۹۰۷۷۶۶
کتابفروشی یساولی: بلوار کریمخان زند روبروی داروخانه آبان شماره ۸۰. تلفن ۸۸۳۰۰۴۱۵
شهر کتاب نیاوران: خیابان شهید باهنر (نیاوران) تلفن ۲۲۸۳۲۸۰۱
کتابفروشی: خیابان بخارست بین کوچه دوازدهم و چهاردهم شماره ۲۷ تلفن ۸۸۷۳۳۴۵۹
کتابفروشی امیرکبیر ۲: خیابان انقلاب روبروی در اصلی دانشگاه تهران نبش خیابان فخررازی تلفن ۶۶۴۰۰۷۵۷
لوازم تحریری محاسب: میدان انقلاب خیابان اردیبهشت روبروی بازارچه کتاب تلفن ۶۶۴۰۵۸۵۵
پخش کتاب آبان: خیابان انقلاب خیابان فخررازی کوچه فاتحی داریان شماره ۵۱ (مجتمع ناشران) طبقه همکف تلفن ۶۶۹۵۵۰۱۲
کتابفروشی بیدگل: خیابان انقلاب روبروی در اصلی دانشگاه تهران بین فرودرین و فخررازی تلفن ۶۶۹۶۳۶۱۷
نشانی فروش آنلاین: http://persianbook.net تلفن ۷۷۵۱۴۴۶۲-۷۷۵۱۴۴۶۳