مجله شماره 117

 

 

آخرین ترانه شاعر: بیژن ترقی مرگ را زمزمه کرد

زنده یاد بیژن ترقی
زنده یاد بیژن ترقی

ایرج باباحاجی: آخر بار نمی دانم سالگرد درگذشت پرویز یاحقی بود یا جای دیگر که صدای شکسته و زارش را پخش کردند. همان جا با بغضی شکسته در حنجره فرتوت از پرواز یار غارش پرویز گفت که تا مدتی او را بی خبر گذاشته بودند مبادا که غضه سنگینی بابت پرویز روی دلش تلمبار و او را هم با خود ببرد که آخر هم تاب نیاورد و رفت.

بیژن ترقی در خانواده ای اهل فرهنگ و ادب و کتاب زاده و پرورش یافت. خانواده ای اهل کتاب که چراغی برای آینده او شد و بیژن به میان واژه ها پرید تا جادوی خود را با شعر و ترانه آغاز کند. ترانه های ماندگار که چند نسل با آن زاده شد رشد کرد و عاشق شد و به امروز رسید.

ترانه هایی در میان سیم و آرشه یار همراهش پرویز یاحقی از سینه ی سوخته ویالن بیرون می پرید و هر شوریده ای را چون نور لرزان شمعی عاشق، به رقص در می آورد. بیژن با نسل ها همراه شد و دیروز به مرز برگ خزان رسید و امروز در هر کوی و برزنی زمزمه کردند، که ترانه سرای پیر شهر درگذشت.

او آخر بار، خودش را ترانه کرد و به رهی تک و تنها چون برگ خزانی افسرده ز بیداد زمان خود را از شاخه آدمیان جدا و به آسمان پرید. او در بهاری مسافر شد هر چند که برگ خزان را آخر بار در پاییز شمیران دیده بود. افتاده روی شیشه ماشین گیر کرده لای برف پاک کن که در میان قطرات باران حکایت خویش فریاد می کرد تا امروز و همواره یاد آور بیژن ترقی باشد. یادش گرامی باد.

گزارش تصویری از مراسم تشییع پیکر بیژن ترقی

زنده یاد بیژن ترقی
زنده یاد بیژن ترقی

همایون خرم در مراسم تشییع پیکر بیژن ترقی
همایون خرم در مراسم تشییع پیکر بیژن ترقی

رحیم معینی کرمانشاهی در مراسم تشییع بیژن ترقی
رحیم معینی کرمانشاهی در مراسم تشییع بیژن ترقی

شاهرخ نادری و سالار عقیلی در مراسم تشییع بیژن ترقی
شاهرخ نادری و سالار عقیلی در مراسم تشییع بیژن ترقی

پیکر بیژن ترقی
پیکر بیژن ترقی

جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت
جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت

هنرمندان در تشییع بیژن ترقی
هنرمندان در تشییع بیژن ترقی

بهمن فرمان آرا در مراسم تشییع بیژن ترقی
بهمن فرمان آرا در مراسم تشییع بیژن ترقی

جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت
جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت

امین الله رشیدی در مراسم تشییع بیژن ترقی
امین الله رشیدی در مراسم تشییع بیژن ترقی

جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت
جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت

جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت
جمعیت مردم در تشییع بیژن ترقی در تالار وحدت

عکس ها: ایسنا، مهر و جام جم

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جایزه بیژن ترقی برگزار می‌شود

ایمانی خوشخو در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد بیژن ترقی از برگزاری جایزه ترقی در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خبر داد. دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد صبح امروز در مراسم تشییع پیکر بیژن ترقی که با حضور جمعی از هنرمندان  و متولیان امور هنری در مقابل تالار وحدت برگزار شد گفت: پیشنهاد می‌کنم برای تجلیل از زحمات زنده‌یاد بیژن ترقی و زنده‌نگه‌داشتن یاد او در اذهان مردم این کشور هر سال جایزه بیژن ترقی را برگزار کنیم تا در این جایزه به بهترین آثار در حوزه ترانه جایزه بدهیم. وی افزود:  این جایزه  می‌تواند هر سال به عنوان یکی از بخش های جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شود تا همه بزرگان و هنردوستان راه امثال ترقی را ادامه دهند.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: با برگزاری این جایزه می‌توان انتظار داشت که هنرمندان جوان راه این هنرمند عزیز را ادامه دهند. منبع

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیژن ترقی پل ارتباطی ترانه سرایان گذشته و امروز بود

نیلوفر لاری‌پور زنده‌ یاد بیژن ترقی را پل ارتباطی میان ترانه‌سرایانی چون عارف قزوینی و علی اکبر شیدا و نسل ترانه سرایان دهه 50 و امروز خواند و گفت: در آثار ترقی تفاوتی میان ترانه و موسیقی احساس نمی‌شد.

این ترانه سرا ضمن بیان این مطلب گفت: بیژن ترقی، رهی معیری و رحیم معینی کرمانشاهی از نسل ترانه سرایانی هستند  که تحولی در ترانه سرایی به وجود آوردند و ترانه‌های ماندگاری در موسیقی ایرانی به جا گذاشتند.

ترانه‌های استاد ترقی از ترانه‌های به یادماندنی موسیقی ملی است که هم از نظر ساختاری و هم از نظر موسیقی صلابت دارند و به خوبی نمایانگر توانمندی شاعرهستند.

ما هنرمندان برجسته‌ای داریم که متعلق به نسل گذشته هستند و فقدان آنها ضایعه جبران ناپذیری برای جامعه هنری ماست، اما متاسفانه نسل امروزهیچ شناختی از آثار آنها ندارند و گناه این کوتاهی به گردن رسانه‌هاست. بیژن ترقی از جمله این هنرمندان ماندگار تاریخ بودند که متاسفانه کارهایشان در رسانه‌ها بازتابی نداشت.

این ترانه‌سرا گفت: دلیل اینکه شاعرانی چون ترقی در دوره خود بر تلفیق کلام و موسیقی تاکید می‌کردند این بود که این قبیل ترانه‌سراها ترانه را برای موسیقی می‌ساختند و وزن را بر اساس موسیقی رعایت می کردند. بر این اساس  مصرعها برای همخوانی با ملودی کوتاه و بلند می‌شد در واقع در این ترانه‌ها آهنگساز نبود که کار آخر را انجام می‌داد، بلکه او  کار  را تکمیل می‌کرد.

مخاطب زمانی که ترانه‌های ترقی مثل ترانه "به رهی دیدم برگ خزان" را می‌شنود احساس نمی‌کند موسیقی و ترانه متفاوت هستند. به همین دلیل معتقدم ترانه‌های این دوره تاثیرگذاری عمیقی داشتند چرا که این ترانه‌ها از محفلهای جمعی بیرون می‌آمد و این موضوع ارتباط همدلانه خوانندگان، آهنگسازان و ترانه‌سرایان آن دوره را می‌رساند.

این ترانه سرا با اشاره به تاثیرپذیری ترقی از ادبیات کلاسیک ایران و شعر معاصر فرانسه تصریح کرد: کارهای ترانه سرایانی چون ترقی در زمان خود نوآوری بزرگی بود، قبل از ایشان آوازهای ایران اغلب بر اساس اشعار کلاسیک ایرانی خوانده می‌شد اما با ورود بیژن ترقی، رحیم معینی کرمانشاهی و رهی معیری که علاوه بر آشنایی با ادبیات کشور خود با شعرهای جدید فرانسوی هم آشنا بودند تحولی در حوزه ترانه‌سرایی بوجود آمد.

وی در پایان گفت: باید توجه داشت که تاثیر پذیری این ترانه سرایان از ادبیات جدید هیچ گاه مانع از رعایت اسلوب شعر فارسی نشد و ترانه‌سرایانی چون ترقی قوانین عروضی و قافیه را کاملا در آثار خود رعایت می‌کردند. منبع

 

 

گفتگوی اختصاصی قدیمی ها با محمدعلی باطنی طراح پوستر سینما:

در طراحی پوستر، ذوق و علاقه حرف اول را می زند

استاد محمدعلی باطنی
استاد محمدعلی باطنی

مجتبی نظری: شاید مهمترین نکته ای که در طراحی پوستر باید در نظر گرفته شود جلب نظر کردن بیننده در هنگام مشاهده آن، از میان چندین پوستر دیگر باشد. در برخی مواقع حتی ساده ترین طرح نیز باعث این جلب نظر خواهد شد که در نظر گرفتن شرایط روانشناسی فرد را می طلبد. این خود مهمترین نکته ای است که طراح با توجه به نوع فعالیت سفارش دهنده اقدام به آن می نماید.

وقتی با «استاد محمد علی باطنی» به مصاحبه می نشینم، یاد اولین فیلمی می افتم که پوسترش بر پرده سینماهای ایران نقش بسته بود و چون مثل امروز همه تلویزیون نداشتند، آرزوی دیدن صحنه ای از فیلم «دختر لر» که فکر می کنم اولین فیلم ایرانی بر پرده های سینما بود را داشتند.

آری امروزه هر فیلمی باید دورنما و یا شناسنامه ای داشته باشد و این شناسنامه یعنی شناساندن کلیات فیلم به مخاطب.

اما این هنر که بسیار ذوق و سلیقه و فکر نوین می خواهد از دیرباز تاکنون به دست افراد گمنامی اداره می شده و اما این هنرمندان پوسترساز همیشه مغفول باقی مانده اند، حتی نامشان را هم برخی اوقات در تیتراژ فیلم ها نمی توان یافت.

بگذریم، امروز روی صحبت ما با یکی از طراحان پوستر سینما یعنی محمدعلی باطنی است. در این راستا با وی گفتگوی مفصلی انجام داده ایم که ماحصل آن در ذیل می آید:

 

علاقمندان مجله قدیمی ها شما را چگونه بشناشند؟

محمدعلی باطنی و متولد سال 1322 کرمانشاه هستم. سه فرزند دارم 2 دختر و 1 پسر که هر سه ی آنها کار هنری می کنند. پسرم مثل خودم آموزشگاه هنری دارد؛ رشته دانشگاهی اش سنتور و موسیقی است؛ کار نقاشی، تئاتر و شعر هم می کند؛ یکی از دخترانم در رشته صنایع دستی فارغ التحصیل شده و دیگری هم سال آخر دانشگاه را در رشته ی نقاشی سپری می کند و در کارش موفق است.

 

از علاقمندی خود به طراحی پوستر سینما بگوئید؟

من از دبستان عاشق سینما و بیننده خیلی خوبی برای آن بودم و سعی می کردم فیلم ها را تماشا کنم و این ها باعث شد تا به بازی در تئاتر روی آورم؛ سپس وارد انجمن ها و عرصه هنر شدم.

همچنین با توجه به علاقه ای که به سینما داشتم تصمیم بر آن گرفتم تا ضمن بازیگری در تئاتر به کارهای نقاشی و گرافیکی بپردازم و برای شغلم به صورت حرفه ای این گزینه را انتخاب کردم و چون علاقه ام به سینما ارتباط داشت، نسبت به پیگیری آن به صورت حرفه ای راغب تر بودم که اولین کارم با طراحی پوستر در فیلم «دیوار شیشه ای» و سپس فیلم «معشوقه» آغاز گردید و این آغاز رویاهای من بود.

 

آیا در این عرصه استادی داشتید؟

استاد من در واقع پیشکسوتان این کار بودند. از راه دیدن. یعنی من نزد استادی برای تعلیم طراحی نرفتم و برای علاقه ای که به این کار داشتم، بعد از دوران دبیرستان به تهران آمدم. می توان گفت که چشمانم استادم بودند. به عنوان مثال کارهای «استاد محسن دونلو»، «اجاقیان» و «میشا»، که جزء پیشکسوتان در این کار بودند را بسیار می پسندیدم و آنان موجب شکوفا شدن استعدادهایم در این هنر پربیننده شدند.

 پوسترهای محمد علی باطنی
پوسترهای محمد علی باطنی

اولین پوستری که طراحی کردید برای چه فیلمی بود؟

من قبل از اینکه اولین پوسترم را کار کنم، چند سردر سینما را طراحی کردم؛ اما انگیزه اصلی من کار پوستر بود، چرا که به این کار نسبت به امروز بهای بیشتری داده می شد. همچنین اغلب کارگردانان سعی می کردند طراحی کار خود را به کسی دهند که به نوع طراحی و کار او ایمان داشته باشند؛ اما به هر ترتیب فیلم «دیوار شیشه ای» را به عنوان اولین کار حرفه ایم با زنده یاد آقای «ساموئل خاچیکیان» انجام دادم. بعد از 2 یا 3 کار، فیلم «معشوقه» را مجددا به همراه زنده یاد «خاچیکیان» کار کردم که در این فیلم «بهمن مفید» به همراه «لی لی» و «کتایون» حضور داشتند. این فیلم به همراه طراحی که انجام شده بود بسیار مورد توجه قرار گرفت و همین موضوع سبب شد تا فقط به طراحی پوستر توجه کنم.

 

تاکنون چند پوستر برای سینما طراحی کرده اید؟

تعداد دقیقی یادم نیست ولی حدود 500 پوستر برای سینما طراحی کرده ام که هر کدام آنها مرا یاد خاطره ای می اندازد.

 

چند سالتان بود که وارد این عرصه شدید؟

22 سال داشتم که به طور حرفه ای وارد این عرصه شدم در واقع اولین پوسترم را در سن 22 سالگی طراحی کردم.

 

چند پوستر شما در جشنواره ها مقام آوردند؟

در آن زمان تنها یک جشنواره به نام سپاس برگزار می شد که در آن فقط به کارگردانان و هنرپیشگان جایزه می دادند همچنین به کارهای گرافیکی و تبلیغاتی مقامی تعلق نمی گرفت، متاسفانه اصلا جشنواره ای برای برگزیده شدن فرد برتر پوسترساز برگزار نشد که پوسترهای من مقام بیاورند.

در حال حاضر خیلی برنامه های کامپیوتری وجود دارد که برای طراحی استفاده می شوند اما نکته جالب توجه عدم وجود برنامه های گرافیکی و کامپیوتری در آن زمان است و جای سوال اینجا است که چگونه عکس ها با چنین کیفیتی بیرون می آمد؛ این نکته تنها به علاقه برمی گردد چرا که با تلاش و مطالعه فراوان در راستای رسیدن به علاقه خود موفقیت بدست می آید.

 

در این همه پوستری که طراحی کردید چه پوستر و چه طرحی از خودتان را دوست دارید؟

به این دلیل که می بایست در اسرع وقت پوستر سفارش داده شده را تحویل بدهم، تمامی کارها را با عجله انجام می دادم و این موجب می شد تا آرامش کافی برای طراحی پوستر نداشته باشم و همیشه طراحی های انجام شده مطابق با ذوق و سلیقه ام نبود.

البته باید این موضوع را هم یادآور شوم که مجبور بودیم برای هر پوستر طرحی نو داشته باشیم تا به بقای خود در این عرصه ادامه دهیم. ولی در کل کارهای آقای «ساموئل خاچیکیان» مرا بیشتر به سمت خود جلب کرده بود. مثل پوستر فیلم هایی چون «معشوقه»، «دیوار شیشه ای» و ...

آقای «خاچیکیان» بعد از طراحی پوستر فیلم دیوار شیشه ای تمامی طراحی پوستر هایش را به من واگذار می کرد. از این رو خیلی از هنرپیشه ها و کارگردان ها بیشتر با طراح پوستر همفکری می کردند که خاچیکیان هم یکی از آنها بود. بعد از انقلاب هم فیلم های «سیروس الوند» بوده که طراحی کردم مثل فیلم یک بار برای همیشه، دو نیمه سیب، آوار و . . .

البته این را هم بگویم که بعضی از پوستر ها نمی توانند نظر عموم را به خود جلب کنند. ما یک پوستر برای شهرستان می ساختیم، یک پوستر هم برای روشنفکر و بالاشهر. ولی خود من نظرم این بود که اگر یک پوستر خوب باشد، می تواند نظر همه را به خودش جلب کند ولی این عادت مدتی در سینما مد شده بود. 

استاد محمد علی باطنی در جوانی
استاد محمد علی باطنی در جوانی

آقای باطنی سال 50 به بعد و کلا دهه 50 که می شود گفت سال شکوفایی سینما بوده، به چه علتی شکل پوستر ها تغییر کرد؟

به این دلیل که آن موقع ارزش بیشتری برای پوستر قائل بودند و طراحی پوستر را به هر کسی نمی دادند و آن موقع پوستر جایگاه خوبی در شهر داشت یادم می آید آن موقع تمام خیابان ها پر از پوستر می شد و در کل پوستر جایگاه ویژه ای داشت. الان انتقاد بزرگی هست، این که پوستر جایگاهی در شهر ندارد و ممکن است فقط کنار سینماها چند تا را به خاطر تبلیغ فیلم نصب کنند، آن موقع در اتوبوس، تاکسی، خیابان و هر جا که گذر می کردی حداقل یک پوستر را می دیدی که همان یک پوستر جمعیت زیادی را به پای خودش می کشاند.

 

الان مشغول چه کاری هستید؟

حرفه ی من از قبل، نقاشی و طراحی بود و در حال حاضر هم همین کار را می کنم و کلاس های آموزشی برگزار می کنم و اوقات بیکاری را برای دلم تابلو می کشم.

 

الان در سینما کار می کنید؟

در سینمای امروز به دلایل این که ارزش پوستر خیلی پایین آمده، کار نمی کنم. بعد از فیلم «دنیا» کار دیگری انجام ندادم. البته می خواستم قبل از پوستر فیلم «دنیا» این کار را کنار بگذارم که به دلایلی نشد و این را بگویم که 7 یا 8 سال قبل از فیلم دنیا، طراحی پوستر ها کامپیوتری بود و اولین کسانی که طراحی با کامپیوتر را باب کردند خود من بودم، منتها ابزار های کامپیوتر مثل فتوشاپ و برنامه های دیگر را خوب می بینم و از آن باید استفاده کرد ولی الان کارها تکراری شده و کارهای قبلی ما را دارند تکرار می کنند.

 

آقای باطنی انتظار شما از کسانی که تازه وارد این کار شدند چیست؟ شما به عنوان پیشکسوت چه صحبتی با اینها دارید؟

تنها حرفم این است که همانطوری که یک سری افراد باعث شدند، ما وارد این کار شویم و از آنها ذوق و سلیقه و ابتکار دیدیم تا به این مرحله رسیدیم، از دوستانی که می خواهند وارد این عرصه شوند انتظار نوآوری در این راستا را دارم و کار پوستر را به نحوی انجام دهند که مردم به خوبی متوجه عوض شدن آن پوستر در سطح شهر شوند و اینکه پوستر آنها، مردم را به پای خودش بکشاند.

 

بعد از انقلاب چند کار کردید؟ با چه کارگردان هایی؟

اکثر کارهام بعد از انقلاب بوده، چون تولید فیلم ها بیشتر شد. آن موقع که قبلا گفتم بیشتر با آقای خاچیکیان کار می کردم. البته قبل از انقلاب هم زیاد کار می کردم ولی اکثر کارهام بعد از انقلاب بوده است.

 

با چه هنرمندانی رابطه دوستانه ای داشتید؟

آن موقع با اکثر هنرمندان رابطه دوستانه ای داشتیم حالا یا به نوعی تهیه کننده و کارگردان بودند یا هنرپیشه، البته با جمشید هاشم پور، مرتضی عقیلی بیشتر رفیق بودیم.

 استاد محمدعلی باطنی
استاد محمدعلی باطنی

یک خاطره خوب و یک خاطره بد در رابطه با کارتان بگویید؟

خاطره خوب و بد که زیاد است ولی آخرین خاطره بد من از سینما این بود که آقای خسرو شکیبایی فوت کرد، زیرا ایشان خیلی برای من عزیز بود. خاطره خوب من موفقیت فیلم ها و فروش فیلم هایی بود که پوسترهایشان را من طراحی کرده بودم و کلا ساختن فیلم خوب برای من خاطره خوب است.

یکی از خاطرات بدم به طراحی اولین پوستری بر می گردد که کار کردم. کارگردان به خاطر اینکه پول کمتری پرداخت کند خیلی راحت گفت این چیزی را که طراحی کردی به درد سردر سینما هم نمی خورد، حالا شاید کارت را برای شهرستان بفرستیم. ولی متاسفانه یا خوشبختانه همان سردر را بهترین سینمای گروه زد. وقتی بهترین سینمای گروه بزند یعنی از همه سردرها بهتر است و جالب اینجاست که این سینما که نمی خواهم اسمش را بیاورم با سردر من افتتاح شد. این خاطره ای هست که یادم نمی رود. می شود گفت این خاطره هم بد و هم خوب بود.

 

قبل از انقلاب کار شما با مجله ها چطور بود؟

چون تعداد مجلات کم بود و باید کارها چاپ می شد، رابطه خوبی با مجلات داشتیم.

 

آقای باطنی در تماس های قبلی ما با هم می گفتید که اول بار برای علاقه ای که به سینما داشتید کار می کردید نه نیاز مالی، چه شد که به فکر کسب درآمد از این کار شدید؟

اول و آخر کار روی عشق و علاقه بود منتها باید برای تامین مخارج زندگی ام درآمدی داشته باشم. وقتی می دیدم از این کار، راه درآمد دارم و می توانم زندگی ام را با این کار بچرخانم تصمیم گرفتم به فکر کسب درآمد از این حرفه باشم.

اما راستش را بخواهید عشق من به سینما بوده و هست، ضمن اینکه سینما دیگر از آن دوران اوج خودش خیلی فاصله گرفته و دیگر آن گیرایی قدیم را ندارد؛ آن موقع فیلم های سیاه سفید با تکنیک و مهارت خاصی ضبط می شدند و جذاب تر به نظر می رسند.

 

کمترین و بیشترین دستمزدی که برای طراحی پوستر گرفتید چقدر بوده است؟

کمترین دستمزد زیر 1000 تومان و بالاترین دستمزد هم 200000 بوده است.

 

آرزو و گفته ای برای خوانندگان مجله قدیمی ها دارید؟

آرزوی من، موفقیت برای همه ایرانی ها در تمام مراحل زندگی شان است و امیدوارم تمام مردم ملتم در آرامش و صلح و دوستی زندگی کنند. برای شما و خوانندگان مجله قدیمی ها سربلندی و سرافرازی آرزو می کنم.

 

 

گفتگوی خودمونی قدیمی ها با شهرام قادری:

مدیون بابا هستم

شهرام قادری
شهرام قادری

در بیمارستان عیوض زاده تهران بدنیا آمده و اکنون 26 سال دارد او از همان 10 سالگی علاقه فراوانی به موسیقی داشت البته از پدر و تشویق هایش نباید به سادگی گذشت. امروز مدیون پدر است پدری که نام و آوازه اش چه در زمان خود و چه در دنیای موسقی امروز بلند و زنده کننده ی بسیاری از خاطرات است. 

آری او شهرام است پسر کوچک عباس قادری که امروز با دوباره سازی اثر «تکه سنگ» و آلبوم «سقاخونه» خود را به دنیای موسیقی معرفی کرد. با او در مورد کار های خود و پدرش که اکنون در حال انجام است، گفتگویی ترتیب داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

آقا شهرام تعریف کن از خودت بگو؟

متولد 62 تهران هستم، در بیمارستان عیوض زاده، خیابان جمهوری به دنیا آمدم.

 

بیوگرافی کاریتو بگو؟ از کی مشغول به کار شدی؟

مجتبی جون، هنر از بچگی تو خون من بوده، یادمه با اینکه 10 ساله بودم هر جا که بابا برای ضبط آهنگاش، یا اینکه به دیدن دوستای قدیمیش می رفت، یکی از کسانی که همراهش می رفت من بودم.

از همون 10 سالگی بابا خیلی منو به انجام کارهای هنری تشویق می کرد و امروز واقعا مدیون بابا هستم و باید به جرات بگم اگه بابا نبود من حالا حتی پله یک این حرفه را هم بالا نرفته بودم.

باورتون نمیشه اما من برای اینکه به اینجا برسم خیلی دشمن داشتم حتی جلوی بابام می خواستن منو خراب کنن و به بابام می گفتن چرا می خوای 40 سال کار خودت رو دست یه بچه 17، 18 ساله بدی. اما دلگرمی های بابا بود که باعث شد امروز با کمکش 2 تا 3 آلبوم رو جمع و جور کنیم، بابا به من می گفت: باید با اینها مبارزه کنی اگه مبارزه نکنی نمی تونی به هدفت برسی و به قولی اون همیشه حامی من بوده.

شهرام قادری و امیر بدخش
شهرام قادری و امیر بدخش

یادمه بابا سال 76 یه آلبوم روانه بازار کرد به نام «بچه های ایران»، اون زمان تازه کیبورد و سازهای الکترونیکی وارد بازار شده بود و این ساز به تمامی صداها مجهز بود مثل زهی، ویلون، قانون و فلوت. زمانی که آقای امیر بدخش تونسته بود با یک کیبورد، آلبوم بابا را روانه بازار کنه، برای من یه چیز عجیب بود که تمامی سازها در یک کیبورد جا گرفته باشه.

از اون موقع من پیگیر کارهای آقای امیر بدخش بودم. خیلی کار هاش رو دوست دارم و هنوز ساخته هاش رو دنبال می کنم. آرزوم بود ببینمش که 2، 3 سال پیش به ایران اومد. دیدمش و باهاش صحبت کردم و خیلی انسان افتاده و با شخصیتیه. همین آقای بدخش 7، 8 ساز رو به صورت حرفه ای کار می کنه. آقا امیر خیلی من رو تو موسیقی راهنمایی و کمک کرده. از کارهای اون الهام می گیرم. خلاصه سال 79 بود که کارمو جدی شروع کردم. خدا را شکر تونستم برای بابا هم آلبومی به نام «سقاخونه» که اولین کار من بود، انجام بدم.

 

پس در حقیقت اولین کارت، همین بود؟

بله، اولین کار من آلبوم «سقاخونه» بود که خیلی مردم استقبال کردند. بعد از اون آلبوم «دور هم بودن» بود.

 

با چه خواننده هایی به غیر از آقای عباس قادری کار کردی؟

خواننده های زیادی بودن، ولی خواننده های آنچنان مطرحی نبودن. خیلی ها آلبوم های اولشون بود که از من خواستن براشون کار کنم و من با کمال میل قبول کردم. نزدیک 70 یا 80 تا آهنگ به این شکل کار کردم، خیلی هم راضی هستم. این حرفه رو خیلی دوست دارم. انشاء الله که همه چیز دست به دست هم بده و موفق باشم.

 عباس قادری
عباس قادری

برنامه های آینده تو برای کارهای بابا چیه؟ آلبوم بعدی چقدر پیش رفته؟

آلبوم جدید بابا رو شروع کردیم و تو کار دوم و سوم هستیم. این آلبوم حدود 10 تا آهنگ داره، خیلی سعی کردم فضاش با آلبوم های قبلی فرق کنه. شعرها خیلی سنگینه، موزیک خیلی قویه، خیلی داریم روش کار می کنیم و فکر می کنم با این تلاشی که می کنیم، برای عید فطر 88 آماده روانه بازار بشه.

 

آقا شهرام از کار خودت راضی هستی؟ فکر می کنی تو کار خودت چقدر پیروز و موفق بودی؟

از کار خودم همیشه راضی بودم، چون این کار رو دوست داشتم. نه کسی مجبورم کرده و نه جوری بوده که مثلا از ناچاری برم دنبال این کار، چون علاقه داشتم. به نظر خودم خیلی موفق بودم، البته نظر مردم شرطه. می دونم که مردم همه دوستمون دارند چون از طرز برخوردشون مشخصه.

این رو بگم، هر روز که کار می کنم فکرم دنبال یه چیز جدیده. حالا من که اول راهم، ولی خیلی از قدیمی ها می گن که این کار تمومی نداره و همیشه به مغزشون یه چیز جدید می خوره. هیچ کس نمی تونه بگه که دیگه این آخرشه، چون هر روز یه چیز جدید میاد. مثلا وقتی کارهای پارسال رو گوش می کنم، می گم کاش اینجای آهنگ اینطور بود، چون تجربه هایی که الان دارم پارسال نداشتم.

من به غیر از آهنگ سازی، تنظیم، میکس، مستر و صدابرداری هم می کنم و هر روز نرم افزارهای جدیدی به دستم می رسه و می بینم کار چقدر جالب تر و بهتر میشه.

 

از فضای ترانه های جدید بابا بگو. چند تا ریتم شاد داره چند تا ترانه آروم داره؟

بیشتر ترانه ها شاد هستند ولی نوع ملودی با خواننده های دیگه فرق می کنه. مثلا بعضی از خواننده ها، اگه 10 تا کار می کنن، 9 تاش اسلو و آرومه هست، ولی مردم، بابا رو با آهنگ های شاد می شناسن. اما این دفعه کاری کردیم که آهنگ ها در کنار شاد بودنشون با آلبوم های قبلی فرق داشته باشن. نمی تونم بگم اسلو، ولی ترانه های آروم مایل به تند هم تو این آلبوم جدید اجرا می شه.

 چه تفاوتی این آلبوم جدید با آلبوم قبلی داره؟

سبک همون سبکه، ولی امروزی تر. من خواننده هایی رو می شناسم که آلبوم قبل و بعدشون 100 در 100 با هم فرق می کنه. یه کسایی هستن مثلا آقای ایکس، آلبوم قبلش رو خیلی بیشتر دوست داشتم ولی الان می بینم سبک رو کلا عوض کرده و نمی دونم چرا این کار رو می کنن. حالا من سبک رو اصلا و ابدا عوض نمی کنم که مردم بگن ای وای!!!!! عباس قادری سبک رو عوض کرد، ولی ورژن رو بالا می برم.

 

ترانه های آلبوم رو کی سروده؟

شعرها مختلف هستن. آقای علی ناصری، خانم ترانه مکرم و چند تا از بر و بچه های جوون که ناشناختن ولی کارهاشون خیلی قشنگه. چند تا از دوست هامون در لوس آنجلس هستن که ترانه دادن. آقای بابک رادمنش عزیز هم مثل همیشه به ما محبت داشته.

 شهرام قادری
شهرام قادری

به عنوان سوال آخر آرزوت چیه؟

خدا رو شکر هیچ وقت بد کسی رو نخواستم و آزارم به کسی نرسیده. ولی متاسفانه به هر کسی خوبی کردم با بدی جوابم رو داده و این موضوع همیشه منو عذاب میده، آرزو دارم هر وقت کسی به کسی محبت می کنه با خوبی جوابش رو بده، ولی امروزه دنیا عوض شده و آدم های قدرنشناس زیاد شدن.

در پایان برای خواننده های مجله قدیمی ها آرزو می کنم که همه سالم باشن و هیچ وقت جمع مهربونشون از هم نپاشه. یک بیت از ترانه «دور هم بودن» رو هم که جدیدا ساختیم تقدیم می کنم به خواننده های مجله قدیمی ها:

دور هم بودن خودش یه نعمته        قدرش رو بدونین این غنیمته

 

سایت اینترنتی شهرام قادری

 

 

فیلم گنج قارون بازسازی می‌ شود

پوستر گنج قارون
پوستر گنج قارون

سعید تهرانی پس از 44 سال فیلم سینمایی گنج قارون را بازسازی می‌کند. این بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: هم ‌اکنون سعید رحمانی فیلمنامه را بازنویسی می‌کند و فکر می‌کنم حدود یکماه دیگر برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کنیم و فیلم را تابستان امسال کلید بزنیم. در این فیلم نیز مانند فیلم سربلند به ایفای نقش می‌پردازم.

تهرانی افزود: سربلند در زمان اکران عمومی و حتی در شبکه نمایش خانگی با استقبال روبرو شد. به همین دلیل تصمیم گرفتم کاربعدی خود را به همان سبک و با همان حال و هوا بسازم. بازسازی فیلمهای قدیمی در سینمای جهان رایج است و فکر می‌کنم مخاطب سینمای ایران هم به چنین آثاری نیاز دارد.

وی گفت: این فیلم را هم به خاطر فضایی که دارد به صورت سیاه و سفید می‌سازم و در آن از روشهای گرافیکی جدید استفاده می‌شود. گنج قارون به کارگردانی سیامک یاسمی تولید سال 1344 و داستان مردی ثروتمند با بازی آرمان است که آشنایی با مردی جوان زندگی او را تغییر می‌دهد. منبع

 

 

بزرگداشت همایون خرم برگزار می شود

مهندس همایون خرم
مهندس همایون خرم

بزرگداشت همایون خرم با اجرای قطعات خاطره انگیزی از این آهنگساز اواسط تیرماه برگزار می شود. سرپرست گروه چکاوک با اعلام این خبر گفت: قطعات کنسرت بزرگداشت استاد همایون خرم بر عهده اعضای گروه چکاوک خواهد بود که ما از قبل در مورد انتخاب قطعات اجرایی در این مراسم با استاد خرم مشورت کرده و به توافق رسیده ایم.

رضا شایسته در ادامه افزود: برنامه قرار است در دو بخش اجرا شود که قسمت اول آن در دستگاه همایون خواهد بود و شامل قطعات تو ای پری کجایی، موج آتش، ساغرم شکستی (طاقتم ده) و گمشده می شود. بخش دوم نیز در دستگاه شور برنامه ریزی شده که قطعات غوغای ستارگان، درد عشق و انتظار و سکوت شکسته در آن اجرا می شود. منبع

 

 

آواز شجریان در آلمان می‌پیچد

گروه شجریان
گروه شجریان

همایون شجریان به همراه گروه دستان در مونیخ به روی صحنه می‌رود. در ادامه تور بهاره گروه دستان و همایون شجریان در اروپا، این گروه فردا در مونیخ به روی صحنه می‌رود.

این كنسرت ها كه از 28 فروردین آغاز شده فردا در مونیخ ادامه می‌یابد. این گروه بعد از این اجرا 6 اردیبهشت در وین، 18 اردیبهشت در واشنگتن،20 اردیبهشت در آتلانتا،25 اردیبهشت در مینسوتا،26 اردیبهشت در شیكاگو،27 اردیبهشت در دالاس ،1 خرداد در ساكرامنتو،2 خرداد در لس آنجلس، 3 خرداد در سن خوزه،8 خرداد در سیاتل،10 خرداد در ونكور،15 خرداد در مونترال،16 خرداد در تورنتو و 17 خرداد در اوتاوا به اجرا می‌پردازد.

در این كنسرت‌ها گروه دستان در دو بخش با عنوان قیژك كولی و خورشید آرزو قطعاتی از ساخته‌های حمید متبسم و سعید فرجپوری را اجرا می‌كنند. منبع

 

 

اثری تازه از بهمن فرمان آرا

بهمن فرمان آرا
بهمن فرمان آرا

دورخوانی نمایش «مردی برای تمام فصول» به كارگردانی بهمن فرمان‌آرا از دوشنبه هفته جاری ـ 7 اردیبهشت ماه ـ با حضور گروه بازیگران این نمایش در تهران آغاز می‌شود.

به‌گفته‌ی بهمن فرمان‌آرا پس از برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته با بازیگران و كلیه عوامل نمایش و با مشخص‌شدن كلیه بازیگران نقش‌های گوناگون، دورخوانی نمایش «مردی برای تمام فصول» از دوشنبه شروع می‌شود.نمایش «مردی برای تمام فصول» قرار است مهر و آبان ماه امسال در تالار وحدت روی صحنه برود. در این نمایش بازیگران مطرحی چون عزت‌الله انتظامی، رضا كیانیان، آتیلا پسیانی، هدیه تهرانی در كنار گروهی از بازیگران توانمند تئاتر به ایفای نقش می‌پردازند.

تهیه‌كننده «مردی برای تمام فصول» نگار اسكندر‌فر است كه به‌طور كامل نمایش را در بخش خصوصی تهیه و به روی صحنه خواهد برد. از دیگر عوامل «مردی برای تمام فصول» احمد پژمان در مقام آهنگساز و محسن شاه‌ابراهیمی به‌عنوان طراح صحنه و لباس هستند. مهرداد میركیانی نیز طراحی گریم نمایش را برعهده دارد. منبع