مجله شماره 95

 

 

ابی و سه دوره ی کاری

احمد فتاحی: ابی به عنوان یک خواننده ی مردمی همیشه مورد توجه بوده است. او همیشه توانسته همقدم با اتفاقات روز جامعه و مردم، ترانه هایی را اجرا کند که با شرایط آن زمان همخوانی داشته باشد. در اینجا سعی دارم خیلی کوتاه نگاهی به کارنامه ی ابی داشته باشم و آن را با شرایط انتشارشان مقایسه کنم.

 

الف) ابی و دوران قبل از انقلاب

بسیاری از آهنگ های ابی حاصل این سال هاست. ترانه هایی که گاهی اوقات، خود آگاه یا نا خود آگاه قدم در راه اعتراض گذاشتند مثل: چرا چرا، سایه، روستایی و ... که در کنار تراته های دیگر ابی منتشر می شدند و آغازگر یک مسیر نو برای او بودند.

 

ب) ابی و دوران انقلاب و جنگ

سال های سخت برای ابی و امثال او در غربت آغاز می شود. ابی در این دوران و پس از خروج از ایران ترانه های بسیاری اجرا کرد. ترانه هایی چون: خونه، هموطن، خانه سرخ است، گل سرخ، معلم بد، نون و پنیر و سبزی، اتل متل و ... حاصل این دوران بودند. ترانه هایی که هر یک می توانست بیانگر وضعیت حاکم بر ایران و همپای مردم، خروشان باشد.

 

ج) ابی و دوران پس از انقلاب

ابی در این دوره به پختگی کامل می رسد. دوره ی آغاز انقلاب و جنگ به پایان می رسد و ابی در غربت جا می افتد و با ترانه هایی چون: ستاره های سربی، گریه نکن، طلوع کن و ... به فصلی نو می رسد. فصلی که با انتشار رسمی آلبوم های ستاره های سربی، عطر تو، تاج ترانه، طلوع کن، شب نیلوفری و  حسرت پرواز به یک تداوم تبدیل می شود و ابی را به درجه ای می رساند که از او به عنوان یکی از بزرگترین خوانندگان تاریخ موسیقی پاپ ایران نام برده می شود.

در این میان مسئله ی مهم، همیشگی بودن حضور ابی در کنار مردم ایران و دردهایشان است. حضوری که باعث می شود ابی به عنوان یک خواننده ی متعهد شناخته شود و هیچ گاه خود را در مقابل دردهای جامعه، بی تفاوت جلوه ندهد.

مسئله ی مهم دیگر که باعث می شود این موفقیت های ابی و چنین کارنامه ی بارزشی در تاریخ موسیقی پاپ ایران بایگانی شود، انتخاب درست عوامل کار بوده است. ترانه سرایان، آهنگسازان و تنظیم کنندگانی که با ابی کار می کردند و خواهند کرد همیشه از بهترین های ایران بوده اند و سهم به سرایی در این موفقیت ها داشته و دارند. مثل همیشه امید دارم ابی همچنان پا به پای مردم ترانه اجرا کند و هرگز از مردم و جامعه فاصله نگیرد. این یک اصل در موفقیت هنرمند است. منبع

 

 

حمیده خیرآبادی: قدیم‌ها عاشق فروغ بودم

نادره - حمیده خیرآبادی

حمیده خیرآبادی را بدون شك می‌شناسید. وقتی نامش می‌آید، كلی فیلم و سریال از جلوی چشمت عبور می‌كند و ایفای نقش او را در آنها به ‌یاد می‌آوری، امیرارسلان نامدار، رضا موتوری، روز واقعه، جیب‌برها به بهشت نمی‌روند، شب آفتابی، پدرسالار و كلی فیلم و سریال دیگر.

او متولد 1303 است و از سال 1326 با تئاتر فرهنگ شروع كرده است. وقتی با او صحبت می‌كنی پر از شكوه و گلایه است. برای همین 6 سالی هست كه با هیچ روزنامه‌ای مصاحبه نكرده. او به تهران امروز می‌گوید: بازیگرها وقتی پیر می‌شوند، دیگر كسی سراغ‌شان را نمی‌گیرد و این خیلی بد است. من الان مدت‌هاست كه انگار فراموش شده‌ام.

او ادامه می‌دهد: ما زمانی سرمان خیلی شلوغ بود و دائم درگیر فیلمنامه‌خواندن و بازی‌كردن بودیم، فرصت نمی‌كردیم فیلم‌های خودمان را تماشا كنیم. حمیده خیرآبادی در مورد آثاری كه می‌خواند هم می‌گوید: الان مدت‌هاست كه چشمم بیمار است و نمی‌توانم زیاد بخوانم اما یك زمانی عاشق شعرهای فروغ فرخزاد بودم و بیشتر آثارش را از بر بودم. زمان جوانی و نوجوانی‌ام هم كتاب‌های گلستان سعدی و شعرهای شهریار را می‌خواندم. منبع

 

 

سلام به ‌شما كه مرا در چهل ‌و سه سالگی‌ام یاد كردید

محمود دولت‌آبادی، جعفر والی، محمدعلی كشاورز از سنگلج گفتند

جعفر والی

مراسم چهل ‌و سومین سالروز تاسیس تماشاخانه‌ی سنگلج با تقدیر از قدیمی‌ترین تماشاگر این تالار برگزار شد. طی مراسمی در تماشاخانه‌ سنگلج برگزار شد، محمود دولت‌آبادی گفت: حافظه‌ دوستان در به‌ یاد آوردن این پرونده‌ی قدیمی نشان می‌دهد كه تئاتر در كشور ما هرگز نخواند مُرد، چون هیچ نیرویی نمی‌تواند آن را بكشد.

او با اظهار تاسف از حضور برخی از بازیگران نام‌آور تئاتر در سریال‌های تلویزیونی متذكر شد: هرچند حضور در برنامه‌های بی‌پایه ملودرام تلویزیونی برای زندگی امروز امری اجتناب‌ناپذیر است، اما هربار كه دوستانم را در یكی از این برنامه‌ها می‌بینم به آنها می‌گویم تو الان باید روی صحنه چه نقش‌ها بازی می‌كردی.

دولت‌آبادی گفت: به عنوان یك انسان باید دست‌ودلم درجایی بلرزد آنچه كه مرا سست می‌كند تئاتر است. اصلی در زندگی انسان ایرانی باید وجود داشته باشد كه همان صبوری و سماجت است و این‌چنین است كه هنوز امیدوارم دوستانم را در اجرای یك نمایش درخشان، پیراسته و دور‌شده از ملودرام‌های كنونی روی این صحنه و دیگر صحنه‌ها ببینم و با اشتیاق فراوان تئاتر تماشا كنم، چون تئاتر چیز دیگری است و بهترین رفاقت‌های ما در تئاتر بود.

در بخش دیگری از مراسم جعفر والی دیگر بازیگر قدیمی تئاتر از زبان تالار سنگلج نوشته‌ای را خواند كه در آن آمده بود: سلامی با عشق از تار‌وپود وجودم. سلام به شما كه مرا در چهل‌وسه‌ سالگی‌ام یاد كردید و چون بهاران درپاییز برایم جشن گرفتید.

والی ادامه داد: از آخرین‌بار كه این پرده باز شد و من جلوی شما تماشاگران تعظیم و تشكر كردم، شاید 32 سال می‌گذرد و حالا بعد از این‌ همه سال جلوی شما ایستاده‌ام. ما سال‌ها در اینجا زندگی كردیم چه شورها، شوق‌ها و نگرانی‌هایی داشتیم، نمی‌دانم چه شد فروكش كرد.

او ادامه داد: این تئاتر یك خرابه بود كه در آن زباله می‌ریختند ته آن هم قهوه‌خانه‌ای بود. نازنین مردی به نام بابایان اینجا را ساخت و به انسان‌های هنرمند تئاتر هدیه كرد و ما بعد از سال‌ها چقدر ذوق كردیم، وقتی كه برای اولین‌بار با بهترین نویسندگانی كه امروز نام‌آورترین‌ها هستند، اولین جشنواره‌ی تئاتر درایران را برگزار كردیم.

به گفته‌ی او شاید همه‌ نویسندگانی كه بعدها صاحب‌نام شدند كار خود را با این تئاتر شروع كردند، چهره‌هایی مانند بهرام بیضایی، غلامحسین ساعدی، اكبر رادی، پرویز بهرام، نصرت نویدی و... .

والی یادآور شد: امیدوارم روزی شما این شور‌وشوق را دریابید. امیدوارم این تئاتر هرگز متروكه نشود یا عمارتی چند طبقه یا جایی كه آن را انباركنند بگذارید این شمع روشن و این بنا پابرجا بماند و نام تئاتر هم‌چنان ارزشمندی خود را حفظ كند.

در بخش دیگری از این مراسم داریوش مودبیان طی سخنانی تاریخچه‌ی تالار سنگلج را توضیح داد. مودبیان با اشاره به گشایش تماشاخانه در مهرماه سال 44 گفت: این تالار 25 شهریور نامیده می‌شد اما پس از انقلاب نام سنگلج را كه جز محل‌های قدیمی تهران است به‌خود گرفت.

به گفته‌ی او تالار سنگلج از سال 44 تا 50 محل اجرای نمایشنامه‌های ایرانی بود. اما از سال 51 به مرور با كمبود متن روبه‌رو شدیم. نمایشنامه‌های فرنگی نیز دراینجا اجرا می‌شد كه نخستین آن بازرس نوشته‌ی گوگول به كارگردانی عزت‌الله انتظامی بود كه توسط گروه تئاتر مردم اجرا شد.

دردوره‌ی سوم نیز بیشتر كارهای شهرستانی و جشنواره‌ای اجرا می‌شدند و اكنون نیز در دوره‌ی چهارم فعالیت این تماشاخانه قرار داریم.

محمدعلی كشاورز دیگر هنرمند پیشكسوت تئاتر در این مراسم یاد و خاطره‌ی دكتر فروغ را گرامی‌داشت و گفت: دكتر فروغ به ما فضیلت و اخلاقیات را یاد داد و شاگردان او تلاش كردند و خواستند كه این تئاتر ساخته شود و برای نخستین‌بار بود كه دانشكده‌ی هنرهای دراماتیك توسط هنرمندان جوان تئاتر شكل گرفت.

كشاورز ادامه داد: تنها نویسندگان، بازیگران یا كارگردان‌ها نبودند كه برای تئاتر زحمت كشیدند، افراد دیگری تلاش كردند اما نامشان درمیان نیست. كاركنان فنی و كاركنان صحنه كه اگر آنها نباشند تئاتر و سینما نمی‌تواند به‌كار خود ادامه دهد.

او تاكید كرد: تئاتر همیشه پابرجا می‌ماند و ما نیز فضیلت اخلاقی و حرفه‌ای را بیاموزیم. تئاتر موهبتی الهی است. كسانی كه در آن كار می‌كنند بندگان خاص خداوند هستند و خداوند آنها را دوست می‌دارد، بنابراین نباید به هر مساله‌ای تن دهیم. سرزمینمان بهشتی است كه باید برای مردمانش كار كنیم چون ما خادمین مردم هستیم.

دراین مراسم اتابك مدیر تماشاخانه‌ی سنگلج با اشاره به روند بازسازی این تئاتر گفت: آنچه كه نگران‌كننده است این است كه داشته‌های خود را در گذر زمان از بین ببریم. اما تئاتر سنگلج كهنه‌ای است كه ما هم‌چون عتیقه‌ای گرانبها آن را به نسل بعد بسپاریم.

نادری ادامه داد: هدف از برگزاری این مراسم تاكید هرچه بیشتر بر تاریخ تئاتر كشور است. حركتی بسیار ارزنده به‌عنوان شكل‌گیری گروه تئاتر ملی دراینجا آغاز شده است. اما متاسفانه درسال‌های اخیر پتانسیل‌های این سالن آنچنان كه باید مورد استفاده قرار نگرفته است. ما خواستیم همه را دور هم جمع كنیم و بگوییم سنگلج زنده است. مردم اینجا را می‌شناسند و به آن احترام می‌كنند اما بی‌مهری‌هایی دیده‌ایم كه امیدوارم من اشتباه كرده باشم.

او در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: سنگلج پتانسیل تئاتر حرفه‌ای را دارد، اگر هم فراموش شود به‌دست هنرمندان فراموش شده پس آن را فراموش نكنیم. به سنگلج پیر خوش آمدید. در این مراسم از علی‌ اصغر ریسه، طراح دكور تماشاخانه‌ی سنگلج _ جهانسوز فولادی نخستین صدا‌بردار این تئاتر و عباس احمدی‌لاله‌زار قدیمی‌ترین تماشاگر آن تجلیل شد.

پرویز پورحسینی كه دركنار اتابك نادری و محمدعلی كشاورز این تجلیل‌ها را انجام می‌داد طی سخنان كوتاهی گفت: سنگلج برخلاف تئاتر شهر خیلی خوب بازسازی شده است. تئاترشهر مشكلاتی داشت كه در بازسازی هم برطرف نشده‌اند، چون برای بازسازی آن حتی با یك تئاتری هم مشورت نكردند، درحالی كه می‌توانستند با مشورت با هنرمندان تئاتر این مشكلات را حل كنند.

كاركنان تئاتر سنگلج از مدیر خود اتابك نادری تقدیر كردند. در این مراسم با خواندن شعر زندگی از زنده‌یاد قیصرامین‌پور یاد و خاطره‌ی هنرمندان درگذشته را گرامی داشته شد. همچنین اجرای یك قطعه موسیقی به رهبری مهدی وجدانی، پخش تصاویری كه در تماشاخانه‌ی سنگلج اجرا شده بودند از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

علی نصیریان و داوود رشیدی كه به‌علت حضور در پروژه‌های تصویری نتوانستند دراین مراسم شركت كنند با ارائه‌ی یاد‌داشت‌هایی عذرخواهی خود را به حاضران رساندند. هم‌چنین اعلام شد كه به زودی تماشاخانه‌ی سنگلج در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد. در پایان این مراسم نمایش خواستگاری نوشته‌ی چخوف به كارگردانی عظیم موسوی به زبان گیلكی برای حاضران اجرا شد. منبع

 

 

خواجه‌امیری برای امام رضا می‌خواند

احسان خواجه امیری

با اجرای قطعاتی ویژه در مدح و منقبت امام رضا با صدای احسان خواجه امیری مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی نهم آبان ماه جاری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

جشنواره سراسری تئاتر رضوی، این مراسم 9 آبان ساعت 18 با حضور محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر رضوی، جواد آرینمنش نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس، مرتضی تمدن استاندار تهران و مشاور اقتصادی رئیس جمهور، جمعی از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلسف نمایندگان مردم استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی، مدیران و مسئولان سازمان صدا و سیما و ده‌ها تن از چهره‌های فعال و مدیران ارشد حوزه فرهنگ و هنر و گروه‌های تئاتری و فعالان عرصه تعزیه و آئین در تالار وحدت تهران آغاز می‌شود.

پس از افتتاح این رویداد فرهنگی، برنامه‌های جشنواره تئاتر رضوی از روز یازدهم آبان به صورت همزمان در شهرهای تهران و بجنورد به اجرا در می‌آید. در تهران شش گروه تعزیه و آئین در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر تهران به مدت پنج روز به اجرا در می‌اید. در تهران شش گروه تعزیه و آئین‌ در محوطه باز مجموع تئاتر شهر تهران به مدت پنج روز به اجرا برنامه خواهند پرداخت. همچنین در استان خراسان شمالی و شهر بجنورد، سیزده نمایش صحنه‌ای و سه نمایش در بحش مهمان و ویژه در تالارهای گلشن و حافظ و محوطه باز پارك‌های شهربازی به روی صحنه می‌روند.

در این جشنواره نمایشگاه عكس و پوستر تئاتر رضوی مشتمل بر هفتاد اثر منتخب از دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر رضوی و آثاری از چهار عكاس كشور از جمله بابك برزویه، حیدررضایی، مهدی حیدری و كوروش پیرو به همراه پوسترهایی از حسین خسروجردی و حامد داور یزاده در معرض دید عموم قرار می گیرد.

همزمان با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در تالار گلشن و حافظ شهر بجنورد، با هدف تقویت رویكردهای پژوهشی، نشست‌های تخصصی و موضوعی نیز پیرامون بررسی ظرفیت‌های نمایشی در متون دینی در هتل نگین این شهر برپا می‌شود.

نظر به برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر رضوی در شهر بجنورد و استقبال طیف‌های مختلف مردم از جشنواره‌، پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های ششمین جشنواره رضوی نیز با استقبال مردم هنر دوست و متدین شهرهای خراسان شمالی قرار گیرد. منبع

 

 

کنسرت همایون شجریان در سوئد

همایون شجریان

کنسرت همایون شجریان به همراهی سعید فرجپوری و حمید متبسم در فستیوال اپسالای سوئد برگزار می شود. سعید فرجپوری با اعلام این خبر گفت: در این فستیوال که روز شنبه 11 آبان ماه (اول نوامبر) در سوئد برگزار می شود من و حمید متبسم به اتفاق همایون شجریان قطعاتی را از آلبوم های خورشید آرزو و قیژک کولی اجرا می کنیم.

وی در ادامه گفت: در این کنسرت از اعضای گروه دستان فقط من و متبسم هستیم که به اتفاق همایون به روی صحنه خواهیم رفت. منبع